Vreugde en Verdriet - Reisverslag uit El Carmen, Chili van Kristel Paulus - WaarBenJij.nu Vreugde en Verdriet - Reisverslag uit El Carmen, Chili van Kristel Paulus - WaarBenJij.nu

Vreugde en Verdriet

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kristel

06 Oktober 2010 | Chili, El Carmen

Na een paar weken in het dorpje El Carmen te verblijven, kennen de mensen van het dorp mij hier al goed. Ik stond er echter nooit bij stil dat ik de bewoners zelf amper ken. Tot vorige week. Een oude man van 70 jaar oud was zwaar ziek. Geen familie, geen geld. Het huis stond op instorten en de oude man lag de hele dag in zijn bed. Samen met een andere verantwoordelijke ben ik hem gaan opzoeken, zodat hij verzorgd kon worden en naar het ziekenhuis worden gebracht.

Dit weekend was ik uitgenodigd voor een verjaardagsfeest in ‘El Campo’ (de bergen)! Het werd een echt chileens feest, met muziek en lekker eten.
We wandelden voor uren in de bergen en zochten naar een soort van champignon (ben de naam vergeten) dat in deze periode in alle bomen hangen. Ze klimmen met het grootse gemak in de hoge bomen om deze vruchten te plukken.

Vandaag hebben ze mij ook geleerd om ‘Calzones Rotos’ te maken. Een echte lekkernij! Maar niet zo simpel om te maken.

Zoals elke avond ga ik eten in een ander huisje. Het is altijd een gevecht onder de kinderen voor naast wie ik mag plaatsnemen. Ik help de verantwoordelijke met af te ruimen, af te wassen en de kinderen in bed te steken. Vooral dit laatste is niet gemakkelijk. Een paar dagen geleden zijn er 2 zusjes van 6 jaar in het tehuis toegekomen. Eén van de zusjes mist haar grootmoeder en weent zich elke avond in slaap. Gisteren kon ik het echter niet meer aanhoren en probeerde haar te troosten door over België te vertellen… 5 minuutjes later lag ze rustig te slapen…

• 06 Oktober 2010 - 06:19

Katleen:

Hallo Kristel,

Blij nog iets van jou te horen. Mooie foto's heb je al gemaakt... alleen de lunch ziet er niet zo "appeteitelijk" uit! :-O

Wat een droevig maar mooi verhaaltje over de 2 nieuwe zusjes... ! En hopelijk gaat die oude man al wat beter...!

Kan jij nu ook al in de bomen klimmen om zo een champignon te plukken? hihi dat wil ik wel eens zien!

Tot later en nog een dikke kus van mij, Tiemen en onze Lars x

• 06 Oktober 2010 - 07:23

Roos Vanwynsberghe:

Terug weer een verslag waar je direct in Chili bent. Wat een prachtig werk doe je daar terug. Klaar staan voor iedereen en vooral voor de kinderen. Wat goed doet te lezen dat je dat kleine meisje kon troosten en op die manier haar een rustige slaap kon geven. Proficiat meisje je doet het werkelijk heel goed; Dank je wel voor je mooie werk en steun voor iedereen. Groetjes ginder aan al onze dierbare vrienden en vriendinnen.

• 06 Oktober 2010 - 15:22

Papa:

Hallo Kristel,
    We zijn blij dat je het daar naar je zin hebt. Het gevoel dat ze je kennen en waarderen is van heel veel belang. Het geeft ook aan dat je er ook belangrijk bent. Een ziek iemand opzoeken en verderhelpen, een kind troosten; Het is allemaal een vorm van sociaal engagement. Zeker wanneer ze dan dankbaar zijn voor hetgene wat je voor hen hebt gedaan. Het verjaardagsfeest op de Campo heeft je goed gedaan , zo te horen. Wij zijn heel fier op jou. Groetjes, natuurlijk ook van mama

• 08 Oktober 2010 - 07:33

Elisabeth:

He zusje, heb je een nieuwe fototoestel dat je toch wat foto's met ons kan delen! Wat deel je je ervaringen trouwens zo mooi met ons. Was in tranen toen ik het verhaaltje las van die 2 meisjes.

Wat leuk dat je bent uitgenodigd voor een verjaardagsfeest op zijn Chileens... zo te horen, een ervaring op zich!

Liefs Ella, Kevin & Elisabeth